Bij de grote kanonnen kwam Yorick Maeyninckx dan toch aan de start. Niet met zijn Volvo 240, maar met de ex-Roland Myny Volvo S40. “Na de motorbreuk van vorige week, kreeg ik heel wat steun deze week en zo kon ik hier aan de start komen met de S40 van Roland Myny. Deze Volvo is beter dan mijn ‘mean machine’. Ik heb een 8-klepper en in deze S40 zit een 16-klepper drielite, dezelfde motor als de motor die Kristof Bex heeft. Maar, de aanpassing is niet zo eenvoudig, want deze S40 heeft minder koppel. Het vermogen zit hoger in de toeren,” vertelde Maeyninckx.
Ook Michael De Keersmaecker reed met een auto die hij niet kende. Logisch, want de Europese kampioen van 2007 en 2008 maakte een eenmalige comeback in rallycross: “Ik wil afscheid nemen van de fans. Deze BMW M3 E30 van Bart Bel is een topauto. Ik heb gekozen voor de tweede wagen, die volgens mij nog iets beter is omdat de motor wat verder naar achteren is ingebouwd. Ik heb in het verleden nog met Volvo’s gereden, maar die hadden een motor die wat progressiever was. Deze BMW geeft zijn maximaal vermogen al vanaf 2.000 t/min. Indrukwekkend, maar niet zo makkelijk…”
Voor De Keersmaecker, die vanaf de eerste reeks het gevecht met Maeyninckx aan kon gaan, leek er een derde plaats in te zitten, maar in het Hellegat verslikte hij zich even, waardoor hij als vijfde zou finishen. Na een paar donuts om de fans uit te wuiven, werd hij echter gediskwalificeerd. Niet dat de piloot uit Londerzeel daar wakker van zal liggen.
Vooraan nam Yorick Maeyninckx de beste start, maar Kristof Bex plakte op zijn bumper en de piloot uit Zolder ging tot het uiterste om voor eigen publiek te winnen. In de lange rechtse bij het ingaan van de tweede ronde liet Maeyninckx een klein gaatje vallen en Bex stak zijn S40 binnendoor. Bex reed vervolgens naar de overwinning die hem meteen ook de titel oplevert.
“Met Yorick ben je nooit klaar. Hij nam een prima start, maar een klein gaatje was voldoende om mijn kans te grijpen. Weer een perfect weekend,” lachte kersvers kampioen Kristof Bex. Bart Bel werd in het spoor van Maeyninckx derde, voor Davy Leysen en Peter Van de Wege, die met zijn kleine Yaris 2-liter knap stond kon houden tussen het RWD-geweld.