Kobe Pauwels en Yorick Maeyninckx aan het feest op het Glosso-circuit

Kobe Pauwels en Yorick Maeyninckx aan het feest op het Glosso-circuit

R3 Arendonk

07/06/2026

Met 118 wagens aan de start van de derde manche van het Belgisch kampioenschap rallycross en Cross Car, beleefde het Glosso-circuit in Arendonk een topweekend. De wedstrijden waren erg spannend, met als hoogtepunt een bewogen finale bij de Supernationals +2000cc.

Na twee snelste tijden in reeksen en een overwinning in zijn halve finale, stond Kristof Bex met de Volvo S40 op de pole in de finale. Naast de Limburger stond Yorick Maeyninckx in de “Mean Machine”. Steve Volders en Ariane Vanlommel, met haar nieuwe 3,2-liter Volvo 242, plaatsten zich ook voor de finale, net als de BMW-Z3-piloten Davy Leysen en Dries Bosmans. Danny De Beuckelaer, in de vorige wedstrijd in Arendonk nog op het podium, moest met een gebroken aandrijfas opgeven in de halve finale.

Bij de start vond Yorick Maeyninckx eindelijk grip, waardoor hij buitenom de kop kon nemen. Kristof Bex liet niet begaan. De zwart-gele S40 plakte letterlijk op de bumper van Maeyninckx. Bex liet voelen dat hij sneller was en elk gaatje zou benutten om te passeren. Nadat Bex in de derde ronde zijn joker nam, leek hij wat tijd te verliezen achter de BMW M3 van Steve Volders. Toen Maeyninckx op zijn beurt in de joker dook, wilde Bex niet langer wachten. Hij stak zijn S40 hardhandig binnendoor bij Volders, die naar buiten schoof. Maar, het was net niet voldoende, want Maeyninckx kwam een fractie sneller uit de joker. Kristof Bex probeerde nog snel binnendoor te sturen, maar daarbij ging hij te bruusk op het gas. De gele Volvo ging rond en in de grindbak. Maeyninckx reed naar een spectaculaire overwinning, voor Steve Volders, Ariane Vanlommel en Dries Bosmans.

“Wat een finale! Eindelijk had ik grip bij de start en vanaf dat moment heb ik mijn lijn verdedigd. Ik heb Kristof wel een paar keer in mijn spiegel gezien, maar ik voelde wel dat ik sneller was bij het uitkomen van de joker. Dit is de eerste overwinning met de Honda-motor die ik deze winter liet bouwen bij Duxe. Ik wilde eens wat anders en koos voor een turbomotor. Die heeft 300 pk meer, goed 675 pk, maar ik moet bij het uitkomen van de bochten wel rekening houden met het “turbogat”, waardoor het vermogen wat later komt. Het is moeilijk, want ik heb bijna voortdurend wielspin met zoveel vermogen, maar ik hou wel van een uitdaging,” lachte Yorick Maeyninckx.

Pauwels nipt voor Van de Vivere

Bij de Cross Cars lag het niveau weer bijzonder hoog, ook zonder Mervin Klaassen en Nathan Ottink, die Europees actief waren in de autocross. In de reeksen was Kobe Pauwels drie keer de snelste met de Ligier XC04. Eric Borguet en Ronnie Grauwels, de twee ervaren rijders met uitzicht op het podium, geraakten niet door de halve finales. De kansen stegen voor Pauwels, maar op de startgrid lekte de Cross Car van de polesitter plots benzine. Het zorgde voor enige vertraging en verwarring voor de start. Net voldoende voor Kyandro Van de Vivere om met een kanonstart de leiding te nemen. De LifeLive-piloot bleef rondenlang de finale domineren, ondanks een jagende Pauwels. Na het spel van de jokers, was het toch weer Kobe Pauwels die nipt de finale kon winnen, voor Van de Vivere en de Nederlanders Nick Kooremans en Pim Vlassak. Marius Debuisson werd vijfde, voor Bryan Neumeyer, de teamgenoot van Pauwels.

“Vandaag heb ik echt moeten knokken om te winnen,” vertelde de piloot die morgen naar de 24U van Le Mans vertrekt. “Vooral op de rechte stukken had ik moeite om Kyandro bij te houden, maar de Mygale heeft een betere afstelling in het bochtenwerk. Uiteindelijk is het net gelukt, maar het was nipt!”

Bij de Juniors reed Pim Klaassen onbedreigd naar zijn tweede overwinning op rij, voor Lois Ramakers, Sferre Grauwels en Jarno Van Glabbeek. Tom Devleeschauwer werd net na de start in de eerste bocht van de baan getikt.

Bij de Mini’s U9 stond er weer geen maat op Martin Boesmans, nog ongeslagen dit jaar. In de U12 werd polshouder Yenz Leysen verrast door Jules Damsin. Leysen ging vroeg jokeren en plakte in de slotronde op de bumper van Damsin, maar hij kon niet passeren en moest nog opletten voor Lex Verbelen, die in zijn spoor derde werd.

De finale van de Superbuggy’s was eveneens razend spannend. Bjorn Versluys kon met een kanonstart polehouder Mark van Eyken verrassen, maar die bleef jagen. Toen hij in de slotronde uit zijn joker kwam, bleek Bjorn Versluys een fractie sneller. Van Eyken probeerde nog binnendoor te komen, maar ging daarbij te hard over de kerbs, waardoor hij over de kop vloog, met forse schade aan zijn buggy als resultaat.  Ook bij de rerun van de finale was Bjorn Versluys de snelste, voor Kenny Van de Vonder en Glenn Sente.  “Zelfs met vier, blijven onze races heel spannend, want we zijn allemaal aan elkaar gewaagd,” vertelde winnaar Bjorn Versluys. “Deze zege heb ik aan mijn fantastisch team te danken. Ze hebben eerst keihard gewerkt om de auto net op tijd klaar te krijgen, maar dan ging ik zaterdag hard in de muur na een tik. Ze hebben zaterdagavond heel laat gewerkt, maar vandaag werd dat werk beloond. Dit doet deugd!”

In RX3 werden de reeksen samen met de Supernationals -2000cc verreden. Het leverde in de finale geen verrassing op. Nick Vanalken was opnieuw de snelste, voor Davy Van Den Branden en Yves Teelen, die een pittig duel uitvochten.  Bij de tweeliters reed Zoë Volders een opvallend sterke wedstrijd. De dochter van Steve zou de overstap maken van de VW Beetle naar een Ford Fiesta, maar de motor ging stuk. In allerijl ging het team de Volvo C30 thuis ophalen en die bleek Zoë uitstekend te liggen. Ze klokte in de reeksen twee keer de snelste tijd. Erg knap, gelet op haar beperkte ervaring. In de halve finale werd ze geklopt door Kimi Vermeulen, die in de finale ook de beste start nam. De Sierra-piloot liet al snel een gaatje vallen, waar Joël Strackx van profiteerde om de leiding te nemen. De Honda-piloot liet zich niet meer verrassen en won voor Wouter Nijssen, Bob Wilms en Kimi Vermeulen, die kostbare punten liet liggen.

Senne Vanlommel kreeg eindelijk weerwerk in de BMW RX Cup, maar hij bleef hen allemaal de baas. Rigo Verstreepen werd tweede, voor Rume Antonissen.