Mooie affiche voor de openingsmanche in Mettet

Mooie affiche voor de openingsmanche in Mettet

R1 Mettet

01/03/2024

Op zondag 3 maart gaat het Belgisch kampioenschap Rallycross en Cross Car van start met een wedstrijd op Circuit Jules Tacheny in Mettet, de omloop waar in augustus de wereldtop opnieuw te gast is in het kader van een dubbele meeting die meetelt voor het FIA World Rallycross Championship. Met een kleine 80 wagens op de startgrid, belooft het een boeiende openingswedstrijd te worden.
Omdat de Juniors van vorig seizoen, Jordan Genten, Lucas Cartelle en Marius Debuisson, de overstap hebben gemaakt naar XC Senior, verwelkomen we twee nieuwe gezichten in XC Junior: Thymeo Dor en de Nederlander Pim Vlassak, de zoon van voormalig rallycrosser Marc-Jan, die overstapt van de RST-categorie. Allebei zullen ze hun kans wagen met een TN5 van Lifelive.
Met 24 Cross Cars aan de start, is XC Senior sterk bezet. Zoals gezegd stappen de drie snelle jongeren van vorig jaar over naar de topklasse, maar elk met een ander merk. Lucas Cartelle kiest voor een Will’oz, net als de Fransman Valentin Comte, Marius Debuisson stapt over naar een TN11 van Lifelive en kampioen Jordan Genten kiest voor een Camotos Rapace. De kleuren van Camotos worden verder verdedigd door de Fransman Thomas Anacleto en titelkandidaat Eric Borguet.
Kampioen Tom Heindrichs ontbreekt op de startlijst, maar Kobe Pauwels is wel van de partij met zijn Mygale XC04. De Duitser Tim Braumuller bestuurt de tweede Mygale van het team.
Ronnie Grauwels blijft trouw aan zijn Speedcar, net als Dylan Rolly. Xavier Brahm en Michael Franzen kiezen voor een Peters XC. De twee sterkste blokken zijn de Lifelive-piloten, 8 man sterk, met de piepjonge Emilien Allart, Kyandro Van de Vivere, Nathan Ottink, Gino Van der Auwera, Kevin Letroye, Romuald Demelenne en Melvin Vanoost. Daarnaast kiezen vier piloten voor een Kamikaz: Yohann Delcampe, Dimitri Collin, Theo Devleeschauwer en Danny Van Mol.
In KC Open komen zeven XCars aan de start, met onder andere Jean Degreef, Germain Dewez en Koen en Steven Nauwelaerts. Bij de Superbuggy’s wil Mark van Eyken zijn dominant seizoen van 2023 herhalen, maar Bjorn Versluys, Steve Otzer, Peter Barnhoorn en Glen Sente willen hem het vuur aan de schenen leggen.
De Mini-Buggy’s reden vorig jaar een paar demonstratiewedstrijden. Dit seizoen werken ze een volwaardig Belgisch kampioenschap af. Dat er veel interesse is voor deze klasse bewijst het aantal inschrijvingen. Meer dan 20 jongens en meisjes hebben zich ingeschreven om zondag te racen met hun kleine buggy’s.
In RX3 verdedigt Davy Van den Branden zijn titel met de Citroën DS3. In Mettet krijgt hij weerwerk van Danny Luyten (Ford Ka), Yenthe Putzeys (Opel Corsa) en Nick Vanalken.
Bij de Supernationals tot 2000cc, mogen we opnieuw een felle strijd verwachten tussen kampioen Steve Volders met zijn Volvo C30 en Martijn Vanhove in zijn BMW 1M. Joël Strackx (Honda Civic), Luc Slachmuylders (Honda Civic), Kimi Vermeulen (Ford Sierra), Mandy Kasse (Ford Fiesta) en Ivo Van den Brandt (Mitsubishi Colt) lijken de gevaarlijkste outsiders, naast Ken Stans met zijn Opel Corsa.
Bij de Supernationals +2000cc heeft Kristof Bex aangekondigd dat hij zijn titel wil verdedigen, maar de kampioen verwacht veel weerwerk van Yorick Maeyninckx, die vorig seizoen een eerste zege behaalde in Valkenswaard. Glenn Cools is er niet bij, maar Bart Bel komt wel aan de start, deze keer met een Volvo S40. Ariane Vanlommel (Volvo 242) is de moedige jongedame die zich tussen het pk-geweld van onder andere Tom Meeuwen (Mitsubishi Lancer) en Helmut Antonissen (BMW) wil mengen.
Na de trainingen en de drie kwalificatiemanches, beginnen de halve finales en finales zondag 3 maart vanaf 15h30.