Bij de tweeliters leek Joël Strackx alles onder controle te hebben, maar opnieuw viel het dubbeltje de verkeerde kant op. In de vorige twee wedstrijden in Maasmechelen greep hij al naast de titel door een gebroken gaskabel en een opgeblazen motor. Deze keer zag het er perfect uit tot de finale, waarin hij als tweede van start mocht gaan, naast zijn teamgenoot, de Nederlander Kevin van Beek, die al voor de vierde keer aan de start stond in Mettet.
Het enige wat Strackx moest doen was Mandy Kasse achter zich houden. De Nederlandse stond op de derde startrij aan de buitenkant en bij de start probeerde ze met haar Fiesta buitenom te gaan, maar ze werd afgeblokt door Strackx, zich duidelijk concentreerde op zijn titelrivale. Daardoor kregen Kevin van Beek en Ben Desender vrije baan om voluit te knokken voor de overwinning. Desender nam na een tikje in de slotronde de leiding, maar in de laatste bocht werd hij op zijn beurt rond geduwd door Van Beek. De Nederlander, regerend Nederlands kampioen autocross, won, maar werd twee plaatsen terug geplaatst door de wedstrijdleiding, zodat Desender won.
Wat daarachter gebeurde was nog belangrijker. Joël Strackx werd opgejaagd door Mandy Kasse en hij verslikte zich op de jump. De Honda ging dwars bij de landing, precies voor de aanstormde Nederlandse, die de Civic niet meer kon ontwijken. Strackx ging rond en viel uit, terwijl Mandy Kasse op haar 32ste na 19 seizoenen werd uitgeroepen tot Belgisch kampioene.
“Ik ben ontzettend blij met deze titel, want ik had echt niet verwacht dat ik Joël nog zou kunnen verrassen in de finale. Na mijn titel in de RST-categorie, is dit mijn eerste titel bij de echte auto’s. Ik ben blij dat de wedstrijdleiding zag dat ik geen schuld had aan de spin van Joël. Ik zal nooit iemand bewust duwen.”